Turnul Eiffel, istoria controversată a construirii simbolului din Paris

Turnul Eiffel este simbolul Parisului. Acest monument are o istorie foarte bogată și din momentul în care a fost construit și până în prezent și-a clădit un renume cu răsunet mondial. Istoria Turnului Eiffel este marcată de o sumedenie de evenimente istorice extrem de importante.

Istoria construirii Turnului Eiffel

Povestea Turnului Eiffel a început în anul 1884, când autoritățile locale din Paris se pregăteau să organizeze„Expoziția Universală”, din 1998. Aceasta avea menirea să celebreze 100 de ani de la Revoluția franceză din 1789. Provocarea a fost lansată odată ce bazele acestei manifestări culturale au fost puse și consta în proiectarea unui turn, cu bază pătrată, înalt și ușor de construit și de demontat. Ideea era ca acest turn să fie construit în piața ”Champ de Mars”, iar după 20 de ani să fie demontat.

Inginerii Maurice Koechlin și Émile Nouguier, angajați ai „Companiei de construcții Eiffel”, fiind impresionați de această provocare au trecut la treabă și au început proiectarea unui turn, care să respecte cerințele primăriei. Ideea de bază a Turnului Eiffel a fost proiectată de Koechlin în 1884. El a schițat un turn cu bază pătrată și extrem de înalt.

Gustave Eiffel nu a fost deloc încântat de ideea inginerului său și din acest motiv a angajat alți ingineri pentru a cosmetiza schița turnului. Stephen Sauvestre, șeful departamentului de arhitectură al firmei care a adăugat celebrele arcuri decorative de la baza turnului, un pavilion de sticlă la primul etaj precum și alte elemente estetice minore. Gustave Eiffel, plăcut surprins de noul plan, a cumpărat drepturile de autor asupra turnului și l-a prezentat la Expoziția Artelor în toamna lui 1884.

Pe 30 martie 1885 a prezentat-o și Societății Inginerilor Civili din Franța unde după ce a discutat problemele tehnice și a evidențiat utilitatea turnului, a terminat cu următoarele cuvinte: ”Acest turn nu reprezintă doar Revoluția franceză, nu doar măiestria ingineriei moderne, dar cea a secolului Industriei și Științei în care trăim, a cărei cale a fost pregătită de mișcarea intelectuală din secolul XVIII și de evenimentele din 1789”

Loading...

Turnul Eiffel, ușor de construit și de demolat

Alegerea proiectului câștigător s-a realizat abia în anul 1886, când în urma unor modificări de buget, s-a ajuns la concluzia că cel mai ieftin turn este cel prezentat de Eiffel. Pe lângă acest aspect, s-a luat în considerare și ușurința cu care putea fi construit și mai apoi demolat.

Contractul a fost semnat pe 8 ianuarie 1887 și compania lui Eiffel a primit 1,5 milioane de franci – mai puțin de un sfert din cei 6,5 prevăzuți ințial plus dreptul de exploatare comercială pe durata expoziției și pe următorii 20 de ani. După două decenii turnul trebuia demontat.

Controverse și speculații

Ca în orice proiect de amploare, au existat voci, care au contestat construirea acestui mastodont. În primul rând artiștii parizieni au fost cei care s-au opus construcției. Ei susțineau că un asemenea turn, din fier brut nu poate să aibă nimic artistic.

Turnul Eiffel

Din acest motiv, s-a întemeiat ”Comitetul celor 300”, câte un artist contestatar pentru fiecare metru din turn. Cei 300 au prezentat numeroase argumente, care aveau rolul de a împiedica construcție Turnului Eiffel.

”Noi, scriitori, pictori, sculptori, arhitecți și devotați ai frumuseții sublime a Parisului, protestăm cu toată energia, cu toată indignarea în numele frumosului gust francez împotriva ridicării inutilului și monstuosului Turn Eiffel. Gândiți-vă pentru o clipă cum o claie de metal să domine Capitala precum un barbar și să umbrească Notre Dame, Luvrul, Domul Invalizilor, Arcul de Triumf. Pentru 20 de ani… vom vedea un detestabil șurub”. Aceste rânduri fac parte din petiția și manifestul celor 300 de artiști francezi, care doreau ca Turnul Eiffel să nu existe.

De partea cealaltă, Eiffel era mândru de viitorul său turn, pentru că astfel, Parisul urma să aibă o construcție mult mai mare decât piramidele din Egipt. Era o mândrie națională și acesta era argumentul suprem.

„Turnul meu va fi cel mai înalt edificiu ridicat de om. Până acum invidiam Egiptul că are cea mai înaltă clădire și deodată nu vrem ca Parisul să dețină acest record. Conform opiniei dumneavoastră piramidele ar trebui să fie considerate doar niște dealuri artificiale”.

Protestul era tardiv, pentru că oricum lucrările începuseră pe 28 ianuarie 1887. În cele din urmă spiritele s-au calmat, iar doi ani mai târziu, Turnul Eiffel a fost finalizat.

Mândria Parisului

În momentul în care construcția Turnului Eiffel s-a încheiat, întreg Parisul se mândrea cu el. Oamenii uitaseră despre protestul artiștilor și măreția turnului i-a făcut pe mulți să exclame că este o adevărată operă de artă. Imediat după ce a fost finalizat, accesul publicului a fost permis.

La început, lifturile nu funcționau, motiv pentru care accesul în vârf se făcea pe treptele interioare. Biletul de intrare avea diferite prețuri, până la etajul unu costa doar 2 franci, până la al doilea etaj 3 franci iar până în vârf 5 franci. Până la finalul Expoziției, pe 31 octombrie 1889, fusese vizitat de 1.896.987 de oameni.

Pentru mai multe articole și discuții interesante, te invitam în grupul nostru de Facebook!



loading...