Nikola Tesla, viața și invențiile unui geniu! Predicțiile pentru viitor

Nikola Tesla, viața și invențiile unui geniu! Predicțiile pentru viitor

Inventatorul Nikola Tesla a contribuit la dezvoltarea sistemului electric alternativ, care a fost utilizat pe scară largă astăzi și a descoperit câmpul magnetic rotativ (baza majorității mașinilor de acționare).

Nikola Tesla

Nikola Tesla (10 iulie 1856 – 7 ianuarie 1943) a fost un inginer cunoscut pentru proiectarea sistemului electric alternativ-curent (AC), care este încă sistemul electric predominant folosit astăzi în întreaga lume. El a creat și „bobina Tesla”, care este încă utilizată în tehnologia radio.

Născut în Croația modernă, Tesla a venit în Statele Unite în 1884 și a lucrat cu Thomas Edison. El a înregistrat mai multe brevete, inclusiv cele pentru mașinile de acționare, lui George Westinghouse.

Invenții

De-a lungul carierei sale, Tesla a descoperit, proiectat și dezvoltat idei pentru o serie de invenții importante – majoritatea fiind oficial brevetate de alți inventatori – inclusiv dinamuri (generatoare electrice similare bateriilor) și motorul pe inducție.

El a fost un pionier în descoperirea tehnologiei radar, a tehnologiei cu raze X, a telecomenzii și a câmpului magnetic rotativ. Tesla este cunoscut pentru contribuțiile sale la electricitate (curent alternativ) și pentru bobina Tesla.

Sistemul electric de curent alternativ

Tesla a proiectat sistemul curentului alternativ (CA), care a deveni rapid sistemul de alimentare predominant al secolului XX și a rămas în uz de atunci. În 1887, Tesla a găsit finanțare pentru noua sa firmă Tesla Electric, iar până la sfârșitul anului a depus cu succes mai multe brevete pentru invențiile conexe.

Sistemul CA al lui Tesla a atras atenția inginerului și omului de afaceri american George Westinghouse, care căuta o soluție pentru alimentarea națiunii cu energie pe distanțe lungi. Convins că invențiile lui Tesla l-ar ajuta să realizeze acest lucru, în 1888 a cumpărat brevetele pentru 60.000 de dolari.

Pe măsură ce interesul pentru un sistem electric alternativ a crescut, Tesla și Westinghouse au fost în competiție directă cu Thomas Edison, care intenționa să-și vândă sistemul de curent continuu și să-l implementeze peste tot în lume. Pentru a-și atinge scopul, Edison a creat o campanie negativă cu privire la invenția lui Tesla.

Din nefericire pentru Edison, Westinghouse Corporation a fost aleasă să furnizeze iluminatul la Expoziția din 1893 din Chicago, iar Tesla a efectuat demonstrații ale sistemului său acolo.

Centrala hidroelectrică

În 1895, Tesla a proiectat ceea ce se număra printre primele centrale hidroelectrice din Statele Unite, la cascada Niagara.

În anul următor, a fost folosită pentru a alimenta orașul Buffalo.

Bobina Tesla

La sfârșitul secolului al XIX-lea, Tesla a brevetat bobina Tesla, care a pus bazele tehnologiilor fără fir și este folosită astăzi în tehnologia radio. Inima unui circuit electric, bobina Tesla este o bobină folosită în multe antene de transmisie radio de la începuturi.

Nikola Tesla

Bobina funcționează cu un condensator pentru a rezona curentul și tensiunea de la o sursă de energie pe circuit. Tesla însuși a folosit bobina pentru a studia fluorescența, razele X, radioul, energia fără fir și electromagnetismul în pământ și atmosferă.

Tesla Motors & Mașina electrica

În 2003, un grup de ingineri a înființat compania Tesla Motors , o companie de automobile numită după Nikola Tesla, dedicată construirii primei mașini cu propulsie electrică. Antreprenorul și inginerul Elon Musk a contribuit cu peste 30 de milioane de dolari în acest proiect.

În 2008, Tesla și-a prezentat prima mașină electrică, Roadster. Un vehicul sportiv de înaltă performanță, Roadster-ul a ajutat la schimbarea percepției asupra mașinilor electrice. În 2014, Tesla a lansat Modelul S, un model cu prețuri mai scăzute, care, în 2017, a stabilit recordul mondial Motor Trend pentru accelerația de la 0 la 100 km pe oră în doar 2,28 secunde.

Proiectele Tesla au arătat că o mașină electrică ar putea avea aceleași performanțe ca mărcile de mașini sport pe benzină cum ar fi Porsche și Lamborghini.

Unde sa născut Nikola Tesla?

Nikola Tesla s-a născut în Smiljan, Croația, la 10 iulie 1856.

Copilărie și educație

Interesul lui Tesla pentru energia electrică a fost stimulat de mama sa, Djuka Mandic, care a inventat aparate de uz casnic mici în timpul liber, în timp ce fiul ei privea cu fascinație.

Tatăl lui Tesla, Milutin Tesla, a fost un preot ortodox sârb și scriitor și a ghidat fiul spre tainele religie, dar interesele lui Nikola s-au regăsit în știință.

După studierea la Realschule, Karlstadt (ulterior redenumit Johann-Rudolph-Glauber Realschule Karlstadt); Institutul Politehnic din Graz, Austria; și Universitatea din Praga în 1870, Tesla s-a mutat la Budapesta, unde pentru un timp a lucrat la Bursa centrală de telefonie.

În timp ce lucra la Bursă din Budapesta, Tesla a pus bazele invenției motorului cu inducție, dar după câțiva ani a decis că este timpul să părăsească Europa pentru a-și continua munca în Statele Unite ale Americii.

În 1885, Tesla a primit finanțare pentru Tesla Electric Light Company și a fost însărcinat de către investitorii săi să dezvolte iluminatul. După ce a făcut-o cu succes Tesla a fost forțat să iasă din echipă și a trebuit să lucreze ca muncitor în diverse locuri pentru a supraviețui.

Norocul său s-a schimbat doi ani mai târziu, când a primit finanțare pentru noua sa companie Tesla Electric.

Energie gratis

După ce a devenit obsedat de transmisia fără fir a energiei, în jurul anului 1900, Tesla a început să lucreze la cel mai îndrăzneț proiect al său: să construiască un sistem global de comunicații fără fir – transmis printr-un turn electric – pentru schimbul de informații și furnizarea de energie gratuită în întreaga lume .

Cu finanțare de la un grup de investitori, care l-a inclus pe gigantul financiar JP Morgan , în 1901, Tesla a început să lucreze serios la proiectul de energie wireless, proiectând și construind un laborator cu o centrală electrică și un turn pe un teren din Long Island, New York , care a devenit cunoscut sub numele de Wardenclyffe.

Cu toate acestea, între investitorii săi au apărut îndoieli cu privire la plauzibilitatea sistemului Tesla. Din acest motiv, fizicianul nu a reușit niciodată să ducă la bun sfârșit acest proiect.

Personalul care lucra la Wardenclyffe a fost concediat în 1906 și, până în 1915 uzina electrică nu a mai funcționat. Doi ani mai târziu, Tesla a declarat faliment, iar turnul a fost dezmembrat și vândut la fier vechi pentru a-și putea plăti datoriile pe care le-a acumulat de-a lungul timpului.

Raza morții

După ce a suferit o cădere nervoasă după închiderea proiectului său de energie liberă, Tesla s-a angajat la o firmă de consultanță.

Odată cu trecerea timpului, ideile sale au devenit și mai stranii și mai puțin practice (pentru vremea respectivă).

Tesla a atras atenția FBI-ului și a vorbit deschis despre construirea unei puternice „raze a morții”, care a primit un interes sporit din partea Uniunii Sovietice în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.

Cum a murit Nikola Tesla?

Nikola Tesla

Sărac și singur, Nikola Tesla a murit din cauza unei tromboze coronariane pe 7 ianuarie 1943, la vârsta de 86 de ani, în New York, unde locuia de aproape 60 de ani. Cu toate acestea, moștenirea muncii lui Tesla trăiește și în ziua de astăzi.

Predicțiile lui Nikola Tesla pentru secolul al XXI-lea

Mai întâi, Tesla a prevăzut că omenirea va arăta un interes crescut pentru mediu şi poluare.

„Poluarea plajei va fi ceva la fel de obişnuit ca sistemele de canalizare. Accesul la apa potabilă va fi monitorizat cu atenţie şi numai oamenii nebuni vor mai consuma, de bunăvoie, apă nesterilizată”, afirma fizicianul.

Totodată, el a prevăzut că guvernele vor aloca fonduri pentru campaniile împotriva poluării şi că se vor înfiinţa ministere şi organizaţii care să caute soluţii la această problemă.

A doua profeţie este legată de descoperirile ştiinţifice, care vor deveni o prioritate pentru umanitate şi care vor beneficia de spaţii ample în mass media.

„Astăzi, ţările civilizate cheltuiesc cea mai mare parte a bugetului pe război şi cea mai mică pe educaţie. Însă în secolul XXI ordinea va fi inversată. Va fi mai onorabil să lupţi împotriva ignoranţei decât pe câmpul de război. Ziarele secolului al XXI-lea vor acorda un spaţiu mai mare noutăţilor ştiinţificedecât controverselor politice sau relatării infracţiunilor”, afirma el.

În ceea ce priveşte alimentaţia şi hrana, Tesla a surprins – spre finalul vieţii sale – consumând doar lapte şi miere, alimente pe care le considera suficient de nutritive pe termen lung pentru a fi consumate exclusiv.

El spera că puternica lui convingere că oamenii nu trebuie să-şi mai otrăvească organismul cu produse dăunătoare va deveni larg răspândită în mai puţin de un secol.

„Eu nu mănânc carne. Sunt convins că, într-o sută de ani, cafeaua, ceaiul şi tutunul nu vor mai fi folosite. Alcoolul însă da. Trecerea va fi treptată, întrucât nu va mai fi la modă să îţi otrăveşti corpul cu alimente toxice”, explica el.

O a patra profeţie lua în considerare folosirea, pe scară largă, a roboţilor, el însuşi fiind inventatorul unei bărci controlate prin telecomandă, care a uimit spectatorii din cadrul Electrical Exhibition la Madison Square Garden (1898).

„Numeroase activităţi care sunt acum efectuate manual vor fi realizate automat, de roboţi. Robotul va ocupa locul pe care îl ocupau sclavii în civilizaţiile antice. Aceasta îi va permite omenirii să urmărească realizarea aspiraţiilor sale mai înalte”, explica Tesla.

A cincea profeţie făcută de Tesla în discuţia cu prietenul său are în vedere folosirea resurselor naturale şi ieftinirea energiei electrice.

„Până la sfârşitul secolului, managementul resurselor naturale va pune capăt secetelor, incendiilor şi inundaţiilor. Transmisiunile la distanţă vor permite accesul ieftin la curent electric al fiecărei locuinţe şi folosirea carburanţilor va scădea. Dezvoltarea tehnologică foarte mare va permite dezvoltarea mai degrabă a idealurilor decât a bunurilor materiale”, concluziona el.

loading...
CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)