• Mistere
  • Descopera
  • Bizar
  • X-Files
  • Spiritualitate
  • Mozaic
  • Conspiratii
  • Profetii
joi, februarie 21, 2019
Efemeride
No Result
View All Result
  • Acasa
  • Contact
  • Politica de utilizare a datelor personale
  • Întâmplări ciudate
  • Acasa
  • Contact
  • Politica de utilizare a datelor personale
  • Întâmplări ciudate
No Result
View All Result
Morning News
No Result
View All Result
Home Bizar
Limuzina Dacia

Limuzina Dacia, mașina care îi făcea pe români să viseze la viața din Occident

by Efemer
2 septembrie 2018
in Bizar
0
Share on FacebookShare on Twitter

În anii ‘80, uzina Dacia a fabricat unul dintre cele mai bizare modele break. Dacia Maxibreak a fost un fel de limuzină care a servit mai mult ca ambulanță și putea transporta o întreagă echipă de volei.

Dacia a creat mai multe prototipuri în timpul lui Nicolae Ceaușescu. Cele mai multe au fost doar experimentale, dar ele revin în atenția noastră în prezent. Fie au fost uitate, fie nu au știut de ele decât inginerii și proiectanții, dar Playtech o să-ți prezinte săptămânal câteva dintre cele mai ciudate Dacii.

În 1986, Dacia Maxibreak a fost creația inginerului Nicolae Cosmescu și a echipei sale de la IATSA Ștefănești, din județul Argeș.

Azi, Dacia Maxibreak pare o mașină făcută de un muncitor priceput în spatele blocului, dar, în realitate, în spatele ei a stat o muncă titanică. Nu e ușor să creezi o limuzină dintr-un break tăiat alungit cu întărituri metalice.

Într-un interviu pentru Adevărul, Nicolae Cosmescu povestește cum a ajuns să ia formă acest proiect aproape utopic la început:

“Fusesem detaşat la IATSA, unde se implantase fabricarea noului model Dacia Sport, pentru a concepe şi realiza modificarea unei caroserii de Dacia berlină, în scopul adaptării punţii spate de la Oltcit! Făcea parte din multele proiecte lansate de noul director general al Centralei de Autoturisme, inginer Simion Săpunaru. Aşa s-a ajuns la crearea, acolo, a unui modest atelier de prototipuri. Modest ca amploare şi dotări, dar cu meseriaşi de primă clasă, cu care aveam să realizez tot felul de variaţii pe baza caroseriilor fabricate în serie la Colibaşi sau la Ştefăneşti.”

Loading...

“Una dintre primele idei a fost transfigurarea break-ului clasic fabricat de Dacia, aşa cum îl ştim cu toţii, într-un autoturism cu o capacitate de transport sporită. Nu cinci locuri, ci opt! Ceea ce azi numim generic conceptul convivialităţii. Ne aflam în faţa unei soluţii destul de radicale, impusă de introducerea unui al treilea rând de scaune. Pentru mine nu era o noutate, întrucât nu trecuseră decât vreo patru ani de când realizasem o soluţie similară, dar de o dificultate incomparabilă: modelul Dacia Superlong. Aşa încât ştiam rezolvarea”, relatează inginerul.

Au fost necesare modificări tehnice de amploare, teste și măsurători cât mai precise pentru că intenția era crearea unui autoturism perfect funcțional, nu doar unul de spectacol.

“Mărirea ampatamentului presupunea prelungirea planşeului, dar şi a pavilionului. La partea inferioară nu se punea problema aplicării unei table oarecare, pentru că nu se vedea. Era nevoie de rezistenţă. Aşa că a trebuit calculat foarte precis unde se taie planşeul şi ce se adaugă. Până la urmă, o bucată din alt planşeu. O altă constrângere era obţinerea unei încovoieri a caroseriei în limite decente. Ceea ce impunea o revizuire, şi chiar redesenare, a dedesubturilor ce trebuia să preia solicitările. Că pragul a fost şi el modificat e de la sine înţeles. Dar la interiorul acestuia trebuia practicată ranforsarea cu un alt profil. La fel şi legătura acestuia cu planşeul. S-a realizat astfel o secţiune multiplă, ce prelua de minune toate durităţile la care urma să fie supusă maşina în exploatare. Aşa cum procedasem la Superlong”, explică inginerul, potrivit sursei citate.

Limuzina Dacia

La finalul lucrărilor, Dacia Maxibreak avea o lungime totală de 5,125 m, cu o capacitate de 8 locuri pe 3 banchete, dar era echipată cu un motor de 1.397 cmc, care trăgea din greu caroseria imensă. Iar când mașina era plină cu numărul maxim de persoane, limuzina se deplasa cu vreo 10 km/h, potrivit relatărilor de pe forumul Dacia Club, ale unor posesori de Dacia Maxibreak.

Cu toate că semăna cu o limuzină, nu a fost folosită niciodată ca autoturism de lux (nu în mod oficial, cel puțin). Se pare că a fost produs un număr limitat de exemplare. Aici, sursele indică cifre variate. Unii spun că au fost făcute doar 5 unități, inginerul Cosmescu spune că s-au fabricat 12 exemplare, iar alții zic că s-au făcut 38 de mașini, vândute ulterior ACR-ului.

“Când maşina a fost gata, s-a constatat că interiorul era primitor şi confortabil, dar în limitele obişnuitului. Opt persoane convieţuiau suficient de agreabil în acest nou spaţiu. Şi pot spune că erau indivizi bine crescuţi fizic, componenţi ai echipei masculine de volei a uzinei. Fiindcă ei au fost primii utilizatori ai acestei creaţii. Şofer era antrenorul.”

Cert este că și azi și în anii ‘80 a fost un model rar, un prototip care n-a ajuns niciodată în perioada comunismului în posesia românilor de rând. Dacia Maxibreak a servit ca mașină de asistență în cadrul unor întreprinderi sau ca ambulanță la unele spitale, dar, din punct de vedere tehnic, n-a fost o mașină spectaculoasă.

SURSA: ADEVĂRUL

loading...
Share30Tweet6Share2

Related Posts

siberia
Bizar

Misterele Pământului – Diavolul din Iakutia

20 februarie 2019
Edgar Cayce
Bizar

Edgar Cayce și procesul împotriva conștiinței sale

19 februarie 2019
Luna, creație extraterestră?
Bizar

Randy Cramer, cercetător american, susține că există mai multe baze secrete pe Lună

19 februarie 2019
rp_piramide.jpeg
Bizar

Piramidele din întreaga lume s-au trezit din hibernare

18 februarie 2019
cutremur-indonezia-1
Bizar

Marele cutremur este aproape? Foarte multe cutremure în ultima perioadă

14 februarie 2019
planete locuibile
Bizar

GEOMETRIA PLANETARĂ ȘI PRODUCEREA CUTREMURELOR

14 februarie 2019
viteza luminii
Bizar

Explozii puternic luminate pe cerul din SUA! Nimeni nu știe despre ce este vorba

12 februarie 2019
rp_putin.jpg
Bizar

UN EGREGOR PENTRU PUTIN ȘI RUSIA

11 februarie 2019
saman
Bizar

Șamanismul din deșertul Gobi, lumea interzisă a profanului

9 februarie 2019

Abonare la blog via email

Introdu adresa de email pentru a te abona la acest blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 2.663 de abonați

Facebook

Facebook
  • Mistere
  • Descopera
  • Bizar
  • X-Files
  • Spiritualitate
  • Mozaic
  • Conspiratii
  • Profetii

© 2019 Efemeride.ro

No Result
View All Result

© 2019 Efemeride.ro

Acest site foloseste cookies pentru a inbunatati experienta dumneavoastra

My settings
AdnowGoogle AdnsenseWordPress( Jetcpack)

Politica datelor personale

Site-ul efemeride.ro foloseste cookie-uri pentru a analiza traficul, pentru personalizarea reclamelor si a imbunatatii calitatea serviciilor pe care vi le oferim.

NOTE: These settings will only apply to the browser and device you are currently using.

Adnow

Stocare și acces la informații
Personalizare
Selecția reclamelor, livrare și raportare
Contorizare

Google Adnsense

Colectăm informații pentru a oferi servicii mai bune tuturor utilizatorilor noștri: de la informații de bază, cum ar fi limba pe care o vorbiți, la lucruri mai complexe, de exemplu, care sunt anunțurile pe care le veți considera cele mai utile, persoanele care contează cel mai mult pentru dvs. în mediul online sau ce videoclipuri YouTube v-ar plăcea. Informațiile pe care le colectează Google și cum sunt folosite acele informații depinde de modul în care utilizați serviciile noastre și modul în care gestionați opțiunile dvs. de confidențialitate.

Când nu sunteți conectați la un Cont Google, stocăm informațiile pe care le colectăm folosind identificatori unici asociați cu browserul, aplicația sau dispozitivul pe care îl folosiți. Astfel, putem face lucruri precum menținerea preferințelor dvs. de limbă în cadrul sesiunilor de navigare.

Când sunteți conectați, colectăm și informațiile pe care le stocăm în Contul dvs. Google și pe care le tratăm ca informații cu caracter personal.

WordPress( Jetcpack)

Site-urile WordPress și Jetpack utilizează cookie-uri pentru o varietate de scopuri diferite. Pentru mai multe informații, consultați documentația cookie dedicată , precum și Politica automată a cookie-urilor .

Save my settings