Dunărea între fascinație și tragedie! Misterul tunelurilor de sub fluviu

Dunărea între fascinație și tragedie! Misterul tunelurilor de sub fluviu

În urmă cu două milenii și jumătate, Herodot descria Istrul, Dunărea, în toată splendoarea sa. Primul pod peste Dunăre a fost construit de Darius, regele perşilor, care a cerut ionienilor să-și ducă navele în Pontul Euxin, până în apropiere de Istru, și să formeze cu ajutorul lor un pod. Perşii au utilizat acest pod pentru a se retrage din calea sciţilor.

Mulți autori antici au scris despre triburile amazoanelor care au trăit la gurile Istrului. Platon le descria ca fiind femei războinice care excelau în călărie și mânuirea arcului.

Un alt istoric elen relata despre triburile tatuate care locuiau pe malul Istrului. La rândul său, poetul latin Vergilius scria despre iernile grele de la gurile fluviului Istru. Îngheţa chiar și vinul care era tăiat cu securea.

Și Ovidius, poet latin, scria despre gerurile năprasnice și vânturile puternice de la gurile Istrului. Romanii numeau partea superioară a fluviului, până la cataracte, Danubius, iar partea inferioară până la Pont, Istru.

Tunelurile de sub Dunăre

Cele mai multe legende spun ca boierii moldoveni ar fi săpat un tunel pe sub Dunăre pentru a-şi feri averile de năvălirile turce şi tătare. Intrarea în tunel s-ar afla într-un loc sacru, inaccesibil „civililor”: sub altarul bisericii istorice Precista de pe malul Dunării. Specialiştii resping ideea că ar exista un astfel de tunel, însa lasa şi câteva semne de întrebare.

Dunărea

Chiar dacă în ultimul sfert de secol au predominat proiectele (niciunul realizat, în ciuda noianului de promisiuni şi a milioanelor de euro cheltuite pe tot felul de studii de fezabilitate fantasmagorice), tot legendele aprind mai tare imaginaţia oamenilor.Visul gălăţenilor de a putea trece lesne Dunărea, printr-un tunel sau pe un pod, este vechi de secole.

Poate veni chiar din negura mileniilor, căci e sigur că aceste locuri erau locuite încă dinainte de Hristos. De-a lungul timpului, în jurul acestei dorinţe aprige de a ajunge fără prea multă osteneală pe malul dobrogean (să mergi 800 de metri cu barca, în condiţiile unor curenţi foarte puternici ai apei, nu este la îndemâna oricui) s-au ţesut numeroase proiecte şi legende.

Normal că dacă-i întrebi pe gălăteni care-i treaba cu tunelul pe sub Dunăre, vei afla că există deja unul, secret, făcut de romani sau de turci, nu-i chiar clar, însa vor înjura pe rupte planurile autorităţilor prezentului (considerate utopice de marea majoritate) de a face un tunel auto către malul tulcean.

Tragedii pe Dunăre

Dunărea s-a format la începutul Cuaternarului, acum un milion de ani și este singurul fluviu care curge de la vest la est. De-a lungul istoriei, Dunărea a fost scena unor tragedii, cea mai mare fiind naufragiul navei Mogoşoaia, soldat cu 239 de morți.

Dunărea

În 10 septembrie 1989, nava de pasageri Mogoşoaia s-a ciocnit cu împingătorul bulgăresc Peter Karamincev. În dimineața fatidică, era multă ceața și autoritățile portuare hotărâseră că nava să nu mai plece din port. Cei 255 de pasageri și-au arătat nemulțumirea și s-a creat o presiune asupra autorităţilor portuare, astfel încât, acestea au hotărât că nava să plece spre destinație.

Nava a plecat din portul Galaţi și după doi kilometri, s-a constatat că ceața era extrem de densă. Impactul dintre cele două nave a fost rapid și devastator. Doar 16 pasageri au reuşit să se salveze.

În septembrie 1991, nava ucraineană Rostock a eșuat în apropiere de localitatea Partizani. Incidentul a fost considerat unul dintre cele mai mari catastrofe navale de pe Dunăre. Circulaţia pe canalul Sulina a fost blocat prin scufundarea imensei epave.

Dunărea

Nava de pasageri Transilvania a fost construită în anul 1938, în Danemarca. În prima fază, a fost utilizată în croazierele pe Marea Neagră, Mediterană și Marea Roșie.

În timpul celui de al Doilea Război Mondial a fost utilizată în efectuarea unor curse cu migranţi către Haifa.
În anul 1952, nava este renovată în URSS, după care este utilizată în croaziere pe Marea Neagră. Uzura navei a adus-o în portul Galaţi pentru reparații. În anul 1979, nava s-a răsturnat într-o dană de nisip. În anul 1983, o parte din epavă a fost tăiata și recuperată, circa 40%, restul de 60% a rămas în zona accidentului.

CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)