Take a fresh look at your lifestyle.

Deportarea evreilor! VIORICA AGARICI FAȚĂ ÎN FAȚĂ CU TRENUL MORȚII

În noaptea de 29 spre 30 iunie 1941, au pornit din Iași două trenuri având o destinație necunoscută. La ora 4 dimineața, trenul Târgu Frumos încărcat cu 2530 de evrei, iar la orele 11, trenul Podul Iloaiei încărcat cu 1100 de evrei, porneau spre o destinație necunoscută.

Într-un final, s-a aflat că trenurile au circulat pe ruta Iași-Roman-Călărași. Ele au primit porecla de Trenurile Morții, atât din pricina condițiilor inumane de călătorie, cât și din cauza sutelor de victime ca urmare a condițiilor de transport.

Armata a XI-a Germană a condus acțiunea de deportare a celor 3630 de evrei. Acțiunea Barbarossa începuse de o săptămână și comandantul german se afla la Iași. Acțiunea a aparținut în totalitate germanilor. Nimeni din personalul românesc din gările unde opreau trenurile nu avea voie să se apropie de trenuri.

Odată ajuns în gara Mircești, din trenul Podul Iloaiei au fost coborâți 360 de morți. Până la Roman mai muriseră 53 de persoane, care au fost înhumate la Săbăoani, unde trenul a fost retras din cauza acțiunii Viorică Agarici.

Sosirea trenurilor cu deportați în gara Roman a fost precedată de unele știri care au transpirat prin personalul de serviciu al gării. Medicul punctului sanitar din gara Roman, sesizând gravitatea faptelor, a contactat-o pe Viorica Agarici, șefa filialei locale a Societății Naționale de Cruce Roșie.

Însoțită de mai mulți membrii ai filialei, Viorica Agarici a hotărât ca toți deportații să primească ceai, apă, hrană rece și ajutor medical. Din nefericire, la sosirea trenului, trupele germane au coborât din vagoanele-clasă și au înconjurat bou-vagoanele, fără a permite cuiva să se apropie, deși din tren răzbăteau strigăte de durere. Cu toate că a fost atenționată, Viorica Agarici a refuzat să se supună ordinelor și s-a postat în fața locomotivei, timp de câteva ore.

Loading...

Prefectul județului Roman raportează situația la Ministerul de Interne, care transmite informația lui Ion Antonescu. Acesta transmite telegrafic ordinul de ridicare a restricțiilor. Se decide ca trenul să fie întors în gara Săbăoani, un loc mai retras.

Acolo au fost coborâte cele 53 de cadavre, iar vagoanele au fost curățate și spălate. Garnitura de tren s-a reîntors la Roman, unde persoanele bolnave au fost internate într-un spital.

A doua zi, pe 4 iulie, trenul a părăsit România. Odată cu instalarea comunismului, Viorica Agarici a fost lipsită de toată averea sa, case și terenuri. A supraviețuit cerșind și umilindu-se. Cei trei fii ai săi au fost închiși. Și nepotul său, Horia Agarici, pilotul generalului-mareșal Ion Antonescu, a avut aceeași soartă.  Viorica Agarici se retrage la București unde va muri într-o mizerie morală și materială cruntă.

loading...

Comentariile sunt închise.