Creația primului om în mitologia Xingu. Solitudine insolubilă

Creația primului om în mitologia Xingu. Solitudine insolubilă

Creația primului om în mitologia poporului Xingu este o dramă. Un moment de slăbiciune a creatorului, care alege să-și ia fiul și să fugă departe de consoarta sa.

Creația este departe de un eveniment vesel în majoritatea miturilor creației. Atunci când lumea și locuitorii ei apar, de obicei, există dramă, violență, angoasă și regret.

Mai ales în miturile celor mai îndepărtate popoare, averea existenței este serios pusă la îndoială, iar zeitățile responsabile de apariția ei sunt ambigue. Modul în care sunt spuse poveștile creației ridică întrebarea dacă într-adevăr creația a fost o idee bună sau nu?

Creația primului om în mitologia Xingu

Xingu Kuarup jurnalele, prin care Mavutsinim a încercat să-l facă pe om nemuritor, dar nu a reușit.

Crearea primului om este o poveste care trebuie numită tragedie. În cuvintele autorului suedez Hjalmar Söderberg:

„Cred în dorințele cărnii și în singurătatea incurabilă a sufletului.”

Creația primului om în mitologia Xingu

La început a existat doar Mavutsinim. Nimeni nu locuia cu el. Nu avea nicio soție. Nu a avut niciun fiu și nici nu a avut rude. Era singur.

       Într-o zi a transformat o scoică în femeie și s-a căsătorit cu ea. Când s-a născut fiul lor, și-a întrebat soția: „Este un bărbat sau o fată?”.

       “Este un barbat.”, i-a spus soția.

       „Îl voi lua cu mine”, i-a transmis creatorul.

       Apoi a plecat. Mama băiatului a plâns și s-a întors în  laguna, unde s-a transformat din nou într-o scoică. „Suntem nepoții fiului lui Mavutsinim”, spun indienii.

Creatorul lumii?

Mavutsinim este o zeitate primordială, care poate sau nu a creat lumea. Nu este clar în acest și în alte mituri redate de Orlando și Claudio Villas Boas în cartea lor din 1970 despre Xingu, tradusă în engleză în 1973 ( Xingu: Indienii, miturile lor). 

Creația primului om în mitologia Xingu

Xingu mamaes, spirite ale morților

Frații Villas Boas au intrat în contact pentru prima dată cu poporul Xingu în 1946. Și-au petrecut o mare parte din viață în compania lor. Frații s-au luptat dur pentru drepturile omului ale populației Xingu. Consecința a fost una benefică pentru acest popor, pentru că Brazilia a proclamat locul unde trăiește acest popor, parc național.

Un alt fapt interesant din mitologia Xingu este că lumea este eternă, deși omenirea nu este. Adică Universul nu va muri niciodată, în timp ce omul vine și pleacă de pe Pământ, care în cele din urmă va deveni ostil vieții. Iată textul care descrie cum creatorul lumii va pune capăt poveștii de pe Terra.

În sfârșit, Sinaá i-a arătat vizitatorului Juruna un enorm baston, care sprijinea cerul și a spus: „În ziua în care oamenii noștri vor muri complet, voi trage acest baton în jos, iar cerul se va prăbuși și toți oamenii vor dispărea. Acesta va fi sfârșitul tuturor. ”

O creație tristă?

Creația primului om în mitologia Xingu este una tristă. Are un aer de inutilitate și melancolie. Ritmul nemilos al vieții: Ne naștem, ne lăsăm părinții,naștem și ne vedem copiii părăsindu-ne, apoi murim. Aceste fapte ale vieții sunt reprezentate simbolic în această poveste scurtă. Nu face excepție. Fiecare persoană care părăsește pântecele mamei sale își va părăsi curând și viața, fie plecând, fie în momentul în care viața se va încheia.

Mitul Xingu conține ambele opțiuni. Când mama se întoarce în lagună, originea ei și devine din nou o scoică, părăsește lumea oamenilor vii. Este asemănătoare cu moartea, când nu mai rămâne nicio legătură a vieții.

Xingu trăiește în jurul râului Xingu

Xingu trăiește în jurul râului Xingu

Mitul afișează o lume dominată de masculinitate și lipsă completă de empatie față de femeie. Dar făcând acest lucru, povestea evidențiază acea cruzime. Ea este înfățișată ca o victimă, merită empatia noastră, în timp ce Mavutsinim nu poate decât să inspire dezgust.

Dar el este creatorul omenirii, deci perspectiva lui este alta. El nu are intenții crude, deși acțiunea sa este disprețuitoare. Mavutsinim fie este orbit de munca creației și nu își dă seama de consecințe sau chiar posedă o inteligență diferită față de a noastră și gândește altfel. Nu se poate spune că gestul său este unul crud, în momentul în care își părăsește soția, ci unul care face parte din procesul creației.

Fără ea, omul nu ar fi existat, deci nu putem vorbi despre lipsa ei de importanță, dar cu toate acestea o părăsește și mama se întoarce în lumea sa. Probabil că  există o diferență imensă între creator și soția sa, precum cea dintre un zeu și o scoică. Aceste este motivul pentru care cei doi nu sunt compatibili și nu pot conviețui. Cu toate acestea, creația primului om se realizează și oamenii încep să existe.

Triburile Xingu

Parcul Naţional Xingu din statul brazilian Mato Grosso se întinde pe o suprafaţă de 27.000 km2, cam cât suprafaţa Belgiei, şi e locuinţa a circa 3.600 de indieni din 14 grupuri etnice. În imaginile din satelit, parcul pare o adevărată oază de verdeaţă pe o „uriaşă masă de biliard“. Pădurile din jur au fost fie arse pentru a croi drum exploatărilor forestiere în scop comercial, fie transformate în păşuni pentru marile cirezi de vite.

CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)