Care sunt cele mai sănătoase uleiuri pentru gătit?

Care sunt cele mai sănătoase uleiuri pentru gătit?

Care sunt cele mai sănătoase uleiuri pentru gătit? Tipul de ulei pe care îl folosiți în bucătărie nu va afecta numai rezultatul mesei, ci poate și să vă influențeze sănătatea.

În general, uleiurile sănătoase au mai multe grăsimi polinesaturate și mononesaturate, dar și grăsimi mai puțin saturate . De exemplu, uleiul de măsline și avocado are un conținut ridicat de grăsimi mononesaturate, iar uleiurile de canola și de soia sunt bogate în omega-3 polinesaturați.

Informațiile nutriționale

În ceea ce privește informațiile nutriționale, toate uleiurile au același număr de calorii – aproximativ 120 pe lingură. Uleiurile vegetale conțin unele vitamine, precum E și K . Uleiurile nerafinate, cum ar fi uleiul de măsline extra virgin, are unii antioxidanți care sunt benefici pentru sănătate.

uleiuri pentru gătit

Tipuri de uleiuri pentru gătit

Toate uleiurile sunt alcătuite din cantități diferite de acizi grași individuali, dar cel mai simplu mod de a evalua uleiurile asupra beneficiilor lor pentru sănătate este compararea raporturilor diferitelor tipuri.

Acizi grași monosaturați

Acizi grasi mononesaturati sunt considerati a fi buni pentru sanatatea ta, deoarece reduc colesterolul LDL (cel rau) si cresc colesterolul HDL. Dieta mediteraneană este bogată în ulei de măsline, care este bogat în grăsimi mononesaturate și care poate fi un motiv pentru care dieta a fost legată de o mai bună sănătate. Uleiurile bogate în acizi grași mononesaturați includ:

  • ulei de masline
  • ulei de avocado
  • ulei de rapita
  • ulei de arahide
  • ulei de șofrănel
  • ulei de susan

Acizii grași polinesaturați

Acizii grași polinesaturați sunt buni pentru sănătatea inimă atunci când sunt utilizați în locul grăsimilor saturate, deoarece reduc nivelurile de colesterol LDL. Cele mai multe uleiuri de gătit pe bază de plante sunt bogate în diferite tipuri de grăsimi polinesaturate:

  • ulei de porumb
  • ulei vegetal
  • ulei de floarea soarelui
  • ulei de șofrănel
  • ulei de soia
  • ulei de nuc
  • ulei de rapita
  • ulei din semințe de struguri
  • ulei de arahide
  • ulei de susan
  • uleiul de in

Care este cel mai bun ulei pentru prăjit?

De obicei, aveți nevoie doar de o cantitate mică de ulei pentru prăjire.

Pentru prăjire, veți avea nevoie de un ulei care are un punct ridicat al prăjirii, astfel încât să puteți încălzi la o temperatură ridicată, fără a se arde uleiul. Uleiurile de gătit cu puncte ridicate de gătire includ uleiurile de porumb, soia, canola, arahide, grapese, avocado, floarea-soarelui și șofrănaș. Dintre aceste uleiuri, uleiul de arahide are probabil cea mai puternică aromă și ar putea modifica rezultatul final. Celelalte uleiuri sunt destul de neutre în aromă.

Dar ce e cu uleiul de măsline?

Din moment ce se crede că uleiul de măsline are beneficii pentru sănătate, o mulțime de oameni doresc să folosească acest ulei, dar este posibil să nu fie cea mai bună alegere pentru prăjeli. Uleiul de măsline rafinat ușor sau pur are un punct de prăjire mai mare, dar ar putea să „ardă” și să devină prea amar.

Cel mai bun ulei pentru salate

uleiuri pentru gătit

În timp ce puteți folosi orice ulei pentru a face un dressing pentru salate. Uleiul de măsline, în special uleiul de măsline extra virgin, are o aromă mai puternică. Deși nu este o alegere bună pentru prăjire sau este o alegere excelentă pentru salate.

Dacă nu sunteți un fan al gustului de măsline, puteți folosi ulei de nuc, care este un ulei „rece” bun. Uleiul de susan este recomandat pentru salate.

Uleiul natural

Uleiurile presate la rece, extravirgine, nerafinate chimic, au un rol important in alimentatie, mai ales în alcătuirea unei diete echilibrate şi santoase. Aceste uleiuri sunt bogate în substanţe nutritive, au un gust plăcut, culoare, vâscozitate şi o aromă aparte. Crescând consumul de uleiuri presate la rece în locul celor rafinate, se previne îmbătrânirea precoce, scăderea colesterolului, a hipertensiunii arteriale, a riscului de accident vascular, dar şi eliminarea problemelor gastrice.

Utilizarea uleiurilor naturale nu aparţine în exclusivitate alimentatiei. Din cele mai vechi timpuri, uleiurile naturale, datorită concentraţiei mari de vitamine şi minerale şi a proprietăţilor antioxidante au fost folosite cu succes şi în industria de înfrumuseţare. Astăzi acestea sunt folosite atât în produsele cosmetice faciale cât şi în produsele de îngrijire a corpului, părului şi unghiilor.

Cu privire la lipide, în regatul plantelor se poate distinge între grăsimi săturate şi nesaturate. Printre grăsimile nesaturate, există unele esenţiale; lipsa lor duce la îmbolnăviri. Cu toate acestea, grăsimile saturate sunt mai bune pentru gătit, pentru că pot fi încălzite la temperaturi mai înalte şi se păstrează mai mult timp. De asemenea, unii compuşi aromatici se descompun la temperaturi mai înalte, dând mâncării un uşor gust de ars.

Uleiurile presate la rece conţin o bogăţie de compuşi aromatici, iar aroma lor seamănă cu cea a plantei din care au fost obţinute. Trebuiesc încălzite cu grijă pentru a li se păstra compuşii aromatici, altfel avantajul presarii la rece se pierde.

Uleiurile presate la rece sunt perfecte pentru salate şi pentru mâncăruri preparate la temperaturi apropiate de cea de fierbere a apei. Un exemplu celebru este uleiul de măsline extra-virgin. Alte exemple sunt uleiul de nucă, uleiul de cânepă sau uleiul de răpită.

CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)